Województwo łódzkie ogłosiło planowany na grudzień start obsługi połączenia Łódź – Częstochowa przez ŁKA. Stało się to przed finalizacją rozmów o finansowaniu pociągów. Najprawdopodobniej nowa organizacja przewozów na linii 1 przyniesie istotną zmianę w kwestii dotowania kursów przez poszczególne samorządy wojewódzkie.
Na naszych łamach informowaliśmy już o planowanym uruchomieniu przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną połączeń z Łodzi do Częstochowy trasą przez Piotrków Trybunalski. Wojewódzki przewoźnik ma w tym przypadku
istotnie uzupełnić ofertę tworzoną dotychczas przez Polregio. Od połowy grudnia pociągi samorządowej spółki będą kursować zatem na nowym w siatce ŁKA odcinku Radomsko – Częstochowa.
Finał rozmów o finansowaniu wciąż nie nastąpił
Wspomniany fragment linii kolejowej 1, historycznej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, przecina granicę administracyjną województw łódzkiego i śląskiego. – Organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich z Łodzi do Częstochowy planowanych do realizacji przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną jest województwo łódzkie – informuje nas Wydział Mediów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd zleci więc własnej spółce obsługę trasy także na terenie sąsiedniego regionu administracyjnego.
Nie oznacza to jednak, że będzie samodzielnie pokrywał koszty realizacji kursów za swoją granicą. – Prowadzone są rozmowy z województwem śląskim w zakresie współfinansowania przewozów na jego terenie w formie dotacji – wskazują służby prasowe łódzkiej marszałek Joanny Skrzydlewskiej. Choć negocjacje nie dobiegły jeszcze końca, prawdopodobnie doprowadzą do sporej zmiany w kwestii współpracy pomiędzy UMWŁ a innymi samorządami.
Nowy model współfinansowania kursów ŁKA
Ze stanowiska UMWŁ wynika bowiem, że regiony wspólnie finansowałyby przewozy, a UMWŚ przekazałby swojemu łódzkiemu odpowiednikowi ustaloną kwotę rekompensaty. Tymczasem dotychczas województwo łódzkie rozliczało się z innymi regionami obsługiwanymi przez ŁKA wyłącznie na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej, a więc bezgotówkowo. Urzędy marszałkowskie wzajemnie uruchamiają w tym modelu pociągi wjeżdżające na teren sąsiada, a liczba realizowanych pociągokilometrów jest względnie symetryczna.
Przykładem może być tu współpraca ze świętokrzyskim urzędem marszałkowskim, który finansuje w całości kursy Polregio na linii kolejowej 25 Łódź – Opoczno – Końskie – Skarżysko-Kamienna. W zamian UMWŁ uruchamia pociągi ŁKA do Skarżyska. Po wydłużeniu biegu wybranych połączeń łódzkiego przewoźnika do Kielc województwo świętokrzyskie uruchomiło zaś pociąg Regio Kielce – Łódź trasą przez Włoszczowę. Analogicznie zorganizowane mają być rozliczenia z Mazowszem po zapowiadanym wprowadzeniu do rozkładu pociągów ŁKA do Płocka i równoczesnym zwiększeniu liczby kursów Kolei Mazowieckich na obszarze Łódzkiego.