Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?
fot. UMWŁ
Województwo łódzkie ogłosiło planowany na grudzień start obsługi połączenia Łódź – Częstochowa przez ŁKA. Stało się to przed finalizacją rozmów o finansowaniu pociągów. Najprawdopodobniej nowa organizacja przewozów na linii 1 przyniesie istotną zmianę w kwestii dotowania kursów przez poszczególne samorządy wojewódzkie.

Na naszych łamach informowaliśmy już o planowanym uruchomieniu przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną połączeń z Łodzi do Częstochowy trasą przez Piotrków Trybunalski. Wojewódzki przewoźnik ma w tym przypadku istotnie uzupełnić ofertę tworzoną dotychczas przez Polregio. Od połowy grudnia pociągi samorządowej spółki będą kursować zatem na nowym w siatce ŁKA odcinku Radomsko – Częstochowa.

Finał rozmów o finansowaniu wciąż nie nastąpił

Wspomniany fragment linii kolejowej 1, historycznej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, przecina granicę administracyjną województw łódzkiego i śląskiego. – Organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich z Łodzi do Częstochowy planowanych do realizacji przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną jest województwo łódzkie – informuje nas Wydział Mediów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd zleci więc własnej spółce obsługę trasy także na terenie sąsiedniego regionu administracyjnego.

Nie oznacza to jednak, że będzie samodzielnie pokrywał koszty realizacji kursów za swoją granicą. – Prowadzone są rozmowy z województwem śląskim w zakresie współfinansowania przewozów na jego terenie w formie dotacji – wskazują służby prasowe łódzkiej marszałek Joanny Skrzydlewskiej. Choć negocjacje nie dobiegły jeszcze końca, prawdopodobnie doprowadzą do sporej zmiany w kwestii współpracy pomiędzy UMWŁ a innymi samorządami.

Nowy model współfinansowania kursów ŁKA

Ze stanowiska UMWŁ wynika bowiem, że regiony wspólnie finansowałyby przewozy, a UMWŚ przekazałby swojemu łódzkiemu odpowiednikowi ustaloną kwotę rekompensaty. Tymczasem dotychczas województwo łódzkie rozliczało się z innymi regionami obsługiwanymi przez ŁKA wyłącznie na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej, a więc bezgotówkowo. Urzędy marszałkowskie wzajemnie uruchamiają w tym modelu pociągi wjeżdżające na teren sąsiada, a liczba realizowanych pociągokilometrów jest względnie symetryczna.

Przykładem może być tu współpraca ze świętokrzyskim urzędem marszałkowskim, który finansuje w całości kursy Polregio na linii kolejowej 25 Łódź – Opoczno – Końskie – Skarżysko-Kamienna. W zamian UMWŁ uruchamia pociągi ŁKA do Skarżyska. Po wydłużeniu biegu wybranych połączeń łódzkiego przewoźnika do Kielc województwo świętokrzyskie uruchomiło zaś pociąg Regio Kielce – Łódź trasą przez Włoszczowę. Analogicznie zorganizowane mają być rozliczenia z Mazowszem po zapowiadanym wprowadzeniu do rozkładu pociągów ŁKA do Płocka i równoczesnym zwiększeniu liczby kursów Kolei Mazowieckich na obszarze Łódzkiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

Pasażer

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

PKP Intercity 17 października 2025

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Pasażer

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Kasper Fiszer 14 października 2025

Nowy rozkład jazdy PKP Intercity: Prawie 60 pociągów więcej

Pasażer

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

Pasażer

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

PKP Intercity 17 października 2025

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Pasażer

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Kasper Fiszer 14 października 2025

Nowy rozkład jazdy PKP Intercity: Prawie 60 pociągów więcej

Pasażer

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij